یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

توصیه های رییس ستاد عملیات حج تمتع به زائران ایرانی مستقر در عرفات

34
0

رییس ستاد عملیات حج تمتع از حجاج ایرانی خواست از تردد غیر ضرور تا پایان عملیات حمل و نقل ترددی در خیابان های عرفات پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «غلامرضا رضایی» در گفت وگو با روابط عمومی سازمان حج و زیارت با اشاره به فضایی که برای استقرار حجاج ایرانی درعرفات و منا تعیین شده است، به برخی محدودیت ها همانند محدودیت فضا در عرفات و منا اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سرزمین عرفات و منا از نظر شرعی محدود است، بیش از دو میلیون زائر در آن حضور می یابند و امکان گسترش این محدوده جغرافیایی نیز وجود ندارد، برهمین اساس میانگین سرانه زائران محدود است.

 

وی همچنین به زائران توصیه کرد با توجه به اینکه سرویس های بهداشتی در کنار چادرها در عرفات است نظافت و بهداشت را رعایت کنند.
امسال بیش از 87 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی اعزام شده اند و تمامی آنها از روز گذشته تاکنون به صحرای عرفات انتقال یافته اند.

 

مناسک حج تمتع در ایام تشریق از هشتم تا سیزدهم ذی الحجه برگزار می شود و در جریان آن، زائران مسلمان با استقرار و بیتوته در صحرای عرفات، مشعر  و منا، اعمالی نظیر رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند را انجام می دهند.

 

امروز در روز عرفه (مطابق تقویم عربستان) و استقرار حجاج در صحرای عرفات، مراسم برائت از مشرکین با پیام حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور انبوه حاجیان برگزار شد.

 

بنا بر احکام شرعی، حاجیان در ایام تشریق، نخست در صحرای عرفات بیتوته می کنند، شب دهم ذی الحجه را در مشعرالحرام بسر می برند و صبح آن روز با پای پیاده خود را به سرزمین منا می رسانند تا در آنجا به رمی جمرات، حلق و تقصیر و قربانی بپردازند. 

 

فردا چهارشنبه مطابق تقویم عربستان روز دهم ذی الحجه و روز عید قربان است. پس از آن، حجاج تا سه شب باید در سرزمین منا بیتوته کنند اما می توانند روزها به زیارت خانه خدا در مکه مکرمه بروند و طواف نساء را انجام دهند تا مناسک حج آنها کامل شود. 

 

عرفات نخستین نقطه ای است که حاجیان در ایام تشریق در آن وقوف می کنند و به همین دلیل، عملیات انتقال زائران شیعه ایرانی به این منطقه از عصر دیروز تا بامداد امروز ادامه داشت. حجاج اهل تسنن ایران نیز که دیروز به منا رفته بودند، صبح امروز به عرفات آمدند.

 

انتقال دهها هزار زائر ایرانی در قالب عملیات موسوم به حمل و نقل ترددی به صورت برنامه ریزی و زمانبندی شده صورت گرفت و مسئولان سازمان حج و زیارت، این عملیات را موفقیت آمیز توصیف کردند.
در جریان این عملیات، زائران ایرانی از هتل های محل اسکان خود با اتوبوس به عرفات انتقال یافته و در چادرهای خود مستقر شدند.
با تلاش مسئولان سازمان حج و زیارت، وضعیت چادرهای عرفات بررسی و اشکالات آن قبل از حضور زائران رفع شده بود. این چادرها از نظر فضا ارتفاع بلندتری نسبت به گذشته دارد و دربرابر نفوذ گرمای هوا نیز مقاوم تر است. برای خنک کردن داخل چادرها هم از کولرهای گازی استفاده می شود.
چادرهای آقایان و بانوان هر کاروان در صحرای عرفات از یکدیگر جدا بوده اما این چادرها در کنار هم تعبیه شده است.

 

مسئولان سازمان حج و زیارت از زائران ایرانی خواسته اند با توجه به نوع اسکان زائران رعایت حال یکدیگر را بکنند و زندگی جمعی داشته باشند.
زائران کشورمان تا غروب امروز نهم ذی الحجه (مطابق با تقویم عربستان) در عرفات حضور خواهند داشت و از فضای معنوی عرفات و برنامه های فرهنگی که برای آنها پیش بینی شده است، استفاده خواهند کرد.

 

مراسم برائت از مشرکین مهمترین برنامه زائران ایرانی در روز عرفه و در صحرای عرفات بود.

 

عرفات، صحرایی به مساحت 18 کیلومتر مربع در فاصله 20 کیلومتری شرق مکه و در میانه راه طائف است و کوه «جبل الرحمه» در آن قرار دارد.

 

بنا بر روایات، حضرت آدم و حوا بعد از هبوط یکدیگر را در عرفات شناختند. آن دو در این سرزمین به گناهان خود اعتراف کردند و جبرئیل نیز هنگام تعلیم مناسک حج به حضرت ابراهیم (ع) به او گفت: در این سرزمین در پیشگاه خداوند به گناهانت اعتراف کن. در همین جا بود که جبرئیل پس از تعلیم مناسک حج به حضرت ابراهیم گفت: عَرَفْت؟ آیا شناختی؟! و

 

عرفات اکنون جایی است که حاجیان در آنجا به گناهان خود اعتراف می کنند و از خدا آمرزش می طلبند.

 

وقوف حجاج بیت الله الحرام در روز عرفه، یعنی نهم ذی الحجه، از ظهر تا مغرب شرعی از ارکان حج تمتّع است.

 

سازمان حج و زیارت در همین راستا از مدیران مجموعه ها و کاروان ها خواسته است دقت کنند تا عملیات انتقال زائران به عرفات ، مشعر و منا مطابق برنامه زمانبندی انجام شود.  بر این اساس، مدیران باید طبق زمانبندی دقیق، زائران را به ایستگاه های انتقال رهسپار کنند و از هر گونه تعجیل بپرهیزند.

 

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و مطابق احکام شرعی، غروب امروز اتوبوس ها زائران شیعه مرد را به مشعرالحرام و بانوان زائر را پس از توقفی چند دقیقه ای در آنجا، به سرزمین منا منتقل می کنند اما مردان شیعه و زنان و مردان اهل تسنن بنا به احکام شرعی، شب را در هوای آزاد در مشعر بسر خواهند برد و بامداد فردا برای انجام مناسک عید قربان با پای پیاده از مشعر به سرزمین منا خواهند رفت.

 

فاصله میان مشعر (مزدلفه) تا منا حدود چهار کیلومتر است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.