دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
EN

اربعین حسینی

اخبار

هشت شهرک اربعین در مرزهای ایران ایجاد می شود

38
0

شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با ایجاد شهرک های تخصصی – اقامتی اربعین در هشت نقطه مرزی کشور به منظور ارائه خدمات لازم و دائمی بویژه در ایام اربعین به زائران کربلا و عتبات عالیات موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی معماری و شهرسازی ایران مقرر کرد در اسرع وقت مکان یابی شهرک‌های تخصصی – اقامتی اربعین برای مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، باشماق و تمرچین در مرزهای غربی کشور با عراق و همچنین مرزهای ریمدان و میرجاوه در شرق کشور با پاکستان با رعایت دستورالعمل شهرک سازی و ملاحظات زیست محیطی توسط استانداری‌ها انجام شود.

 

این طرح پس از ارائه و بررسی گزارش وزارت کشور در باره ضرورت برنامه ریزی فضایی و کالبدی در نقاط مرزی مرتبط با مراسم اربعین در نشست 22 اسفند سال گذشته به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده است.

 

هدف از ایجاد شهرک های تخصصی - اقامتی اربعین که در قالب دستورالعمل شهرک سازی وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز زائرین متناسب با شان جمهوری اسلامی، استفاده  دائمی و چند منظوره از فضا و ایجاد انتفاع هرچه بیشتر برای مردم بومی این مناطق عنوان شده است.

 

بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، لازم است اهداف، کارکردها و فعالیت‌های مجاز برای استقرار، پلان اقتصادی و سایر پیوست‌های اجرایی مورد نیاز این شهرک‌ها در انطباق با دستورالعمل شهرک سازی و با توجه به محدوده فضای اجباری و اختیاری پایانه‌های مرزی مصوب شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور توسط وزارت کشور تهیه شود و پس از تایید در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی ( معاونت حمل و نقل) و دبیرخانه شورای عالی ملاک اقدام قرار گیرد.

 

بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مکان یابی شهرک‌های مذکور در مرزهای مشترک ایران با عراق برای مرزهای مهران در استان ایلام، شلمچه و چذابه در استان خوزستان، خسروی در استان کرمانشاه، باشماق در استان کردستان و تمرچین در استان آذربایجان غربی صورت خواهد گرفت.

 

همچنین مرزهای ریمدان در نزدیکی چابهار و میرجاوه در نزدیکی زاهدان - هر دو در استان سیستان و بلوچستان-  نیز با توجه به ورود زائران پاکستانی صاحب شهرک تخصصی - اقامتی اربعین خواهند شد.

 

به گفته وزارت راه و شهرسازی ، طرح ایجاد شهرک های یادشده با رعایت کلیه ملاحظات مندرج در دستورالعمل شهرک سازی و با تاکید ویژه بر رعایت ملاحظات زیست محیطی و طبیعی با بهره گیری از توان مهندسین مشاور ذیصلاح تحت اشراف وزارت کشور توسط استانداری‌های مربوطه تهیه و پس از اخذ مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال خواهد شد.

 

پس از تائید مکان یابی اولیه شهرک‌ها توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح جامع شهرک‌های تخصصی مذکور در انطباق با دستورالعمل به تائید ستاد شهرک سازی خواهد رسید.

 

با این حال، وزارت راه و شهرسازی به برنامه زمانی انجام تهیه طرح شهرک های تخصصی - اقامتی اربعین در مرزهای یادشده اشاره ای نکرده است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.