دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
EN

اربعین حسینی

اخبار

عملیات اربعین ۱۴۰۲ آغاز شد

30
0

عملیات اربعین ۱۴۰۲ از امروز همزمان با اول ماه صفر آغاز شد و برنامه‌ریزی‌ها برای حضور میلیون‌ها زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین تا بیستم شهریور ادامه دارد.

عملیات اربعین ۱۴۰۲ امروز هم‌زمان با اول ماه صفر با شعار «حیاتنا الحسین» آغاز شد. براساس برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین، عملیات اربعین امسال از اول تا ۲۵ ماه صفر هم‌زمان با ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور صورت می‌گیرد و در این ایام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با عراق آماده پذیرش زائران است.

 

همچنین موکب‌های اربعینی از هفته آینده فعال می‌شود و در روزهای اخیر نیز برخی موکب‌ها در مرزهای خروجی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

 

نام‌نویسی بیش از یک میلیون زائر اربعین در سامانه سماح

 

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ثبت‌نام بیش از یک میلیون و 150 هزار زائر در سامانه سماح، می‌گوید: بیشتر زائران، مرز زمینی را برای خروج از کشور انتخاب کرده‌اند.

 

برای سهولت تردد زائران به سوی مرزها در کنار استفاده از ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، اتوبوس‌هایی از ترکیه و پاکستان اجاره شده است. علاوه بر این، هزینه کرایه اتوبوس‌ها و قطار با نرخ مصوب از شهرهای مختلف به سوی مرزها اعلام شده و عرضه بلیت با قیمت بالاتر تخلف به شمار می‌رود. کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین پیگیر این موضوع شده است.

 

تعداد پروازها و قطارها به شهرهای مرزی نیز از امروز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. بلیت پرواز اربعین هم از روز گذشته عرضه شده و تا ۲۰ شهریور با نرخ مصوب به صورت تصاعدی فروخته می‌شود. هزینه بلیت پرواز اربعین هشت میلیون تومان برای رفت و برگشت است که از مشهد ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. برخی از ایرلاین‌ها البته پیش از زمان مقرر اقدام به عرضه بلیت اربعین کرده بودند و برخی هم با هزینه بالاتر در سایت‌ها این بلیت‌ها را می‌فروختند. اما محمد محمدی‌بخش رئیس هواپیمایی کشوری از مردم خواست فقط از سایت شرکت‌های هواپیمایی با قیمت مصوب این بلیت‌ها را خریداری کنند و از تهیه بلیت از سایر سایت‌های متفرقه و افراد سودجو بپرهیزند.

 

آمادگی عراق برای پذیرای زائران اربعین

 

امسال عراق هم برای پذیرایی حداکثری زائران اعلام آمادگی و در شهر کربلا اقداماتی برای رفاه زائران و همچنین تأمین امنیت آنها پیش‌بینی کرده است. علاوه بر نیروهای امنیتی دولت عراق نیروهای حشدالشعبی هم برای ایجاد امنیت زائران اربعین فعال شده‌اند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.