یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
EN

اخبار عمومی

اخبار

#ما_با_هم_می_توانیم #پایان_بلاتکلیفی_ها :۲ سال با دولت مردم دولت سیزدهم و صنعت دفاعی؛ تقویت بازدارندگی و خودکفایی در تولیدات نظامی

29
0

تهران- ایرنا- تقویت توان بازدارندگی در مقابل دشمنان از طریق طراحی و تولید اقلام مورد نیاز صنعت دفاعی کشور، رویکردی است که دولت سیزدهم در عرصه صنایع نظامی در پیش گرفته و توانسته است سپاه و ارتش را در حوزه‌های رزمی اعم از زمینی، دریایی و هوایی مستحکم کند.

🔸🕋#"ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان البرز#"🔸🕋

🔸🕋"روابط عمومی حج و زیارتاستان البرز" 🔸🕋

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت سیزدهم مهم‌ترین اهداف خود را بر خوداتکایی و خودکفایی نظامی قرار داده است؛ تأمین تجهیزات عمده و راهبردی دفاعی به خصوص در حوزه‌های تأمین تسلیحات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز نیروهای مسلح، تولید محصولات راهبردی دفاعی در حوزه‌های پدافند هوایی موشک‌های راهبردی، رزم هوایی و پهپاد، رزم دریایی، رزم زمینی، فضایی، دفاع بیولوژیک، دفاع سایبری، جنگ شناختی، اطلاعات و جنگ اطلاعاتی و جنگال دستور کار این وزارتخانه در دو سال گذشته بوده است.

در سایه این رویکرد امروز شاهد آن هستیم که حدود ۹۰ درصد از نیازمندی های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی برای نیروهای مسلح در داخل کشور پوشش داده می شود که ارزش ریالی آن در سال گذشته بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. این تولیدات شامل انواع شناورها، تسلیحات دریایی، جنگنده و بالگردهای نظامی و غیرنظامی است به‌طوری که در تولید انواع موشک‌های بالستیک سوخت جامد با افزایش قابل ملاحظه، موشک‌های کروز با افزایش دو برابری، موشک‌های پدافند هوایی با رشد ۴۵ درصدی و انواع شناورهای دریایی تندرو با رشد ۳۰ درصدی دنبال شده است.

افزایش چشمگیر انواع موشک‌های بالستیک، افزایش برد موشک‌های کروز تا ۱۰۰۰ کیلومتر، افزایش بُرد موشک بالستیک عماد تا ۱۶۵۰ کیلومتر، افزایش بُرد موشک خیبر تا ۲۰۰۰ کیلومتر، دستیابی به موشک‌های جدید کروز با قابلیت شلیک از هواپیما، دستیابی به گونه موشک مافوق صوت از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در عرصه صنایع دفاعی است.

همچنین در عرصه رزم هوایی نیز ساخت و پرواز هواپیمای ترابری بومی سیمرغ، تأمین زنجیره آموزش خلبانی نیروهای مسلح با ساخت جنگنده آموزشی جت یاسین و پرواز فروند اول هواپیمای سبک آموزشی فجر ۳ اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

دولت سیزدهم در زمینه رزم دریایی نیز ساخت انواع شناورها و تجهیز به سلاح‌های مدرن و ساخت زیرسطحی بدون سرنشین و هم‌چنین در رزم زمینی ساخت تانک و بازسازی انواع جنگ‌افزارها و ساخت انواع پهپادهای رزمی، شناسایی، انتحاری و توسعه قابلیت‌های آن‌ها را در دستور کار قرار داده است.

یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته در صنعت دفاعی کشور، توسعه فعالیت‌های فضایی است که بعد از آزمایش‌های متعدد، تولید ماهواره‌بر سیمرغ با برخورداری از فناوری روز و ساخت ایستگاه‌های زمینی و سایت پرتاب در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر توجه به توان دفاعی کشور از طریق میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی موجب ایجاد ۸۵ هزار شغل در کشور شده است. بومی‌سازی بیش از ۵۸۰ قلم از اقلام و تجهیزات دفاعی و تحقق حدود ۴۰۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و همکاری با ۶۵۰۰ شرکت از دیگر دستاوردهای توجه و توسعه صنایع دفاعی کشور محسوب می‌شود.

به‌طور کلی برنامه‌ها و دستاوردهای وزارت دفاع در دولت سیزدهم در ۹ محور قابل بررسی است:

برنامه ۱: افزایش توان رزمی نیروهای مسلح

در این عرصه تولید موشک‌های بالستیک سوخت جامد و مایع، تولید موشک‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی و تولید انواع رادار و سامانه‌های مقابله با ریزپرنده‌ها قرار دارند که عملکرد وزارت دفاع در این حوزه رو به رشد بوده است.

همچنین برای نخستین بار در دولت سیزده شاهد ارتقای موشک های کروز با قابلیت شلیک ضد کشتی از هواپیما و نیز تولید سامانه های پدافندی برد کوتاه و ضد اهداف ارتفاع کم بودیم.

برنامه ۲: افزایش قدرت و توان رزم هوایی و سامانه‌های پهپادی

در دولت سیزدهم برای نخستین بار اقدامات اساسی برای ساخت هواپیای ترابری سبک بومی برداشت شد که نتیجه آن رونمایی از هواپیمای بومی سیمرغ بود. توسعه پهپادهای انتحاری و صادرات سامانه های پهپادی و خدمات هوایی نیز در این دوره رشد داشته است.

برنامه ۳: افزایش قدرت و توان رزم دریایی

برای نخستین بار در دولت سیزدهم شاهد به‌کارگیری انواع تسهیلات بودمی در زیردریایی کیلوکلاس بودیم که قابلیت به کارگیری اژدرها در زیردریایی را در این نوع زیردریایی ها فراهم کرد.

تسلیح و ارتقای تسلیحات یگان‌های شناوری به سامانه های موشکی اژدر و تعمیرات اساسی انواع زیردریایی‌های سنگین نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه ۴: افزایش قدرت و توان رزم الکترونیک، (جنگ الکترونیک)، دفاع سایبری و سایبر الکترومغناطیس

ارتقای قابلیت سامانه های راداری مهمترین برنامه این بخش بود که قابلیت کشف همه اهداف پنهان کار و با انواع سطح مقطع راداری و مقاوم در برابر جنگ الکترونیک دشمن را فراهم می کرد؛ این برنامه برای نخستین بار در وزارت دفاع دولت سیزدهم پیگیری شده است.

علاوه بر این، ایجاد قابلیت مراقبت هوایی تاکتیکی در دستور کار قرار دارد.

برنامه ۵: افزایش قدرت و توان رزم زمینی، هوشمندسازی مهمات، افزایش تحرک و ارتقای قدرت زرهی و ضدزره واحدهای زمینی

در این بخش متخصصان صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخت خودروی تاکتیکی ارس ۳، طراحی و ساخت سلاح انفرادی مصاف ۲ و ارتقای خمپاره ۱۲۰ میلی متری با قابلیت نقطه‌زنی و هوشمندسازی خمپاره را برای نخستین بار پایه‌گذاری کردند.

برنامه ۶: توسعه صادرات و بازارهای صادراتی در حوزه مأموریتی وزارت دفاع

صادرات انواع تسلیحات و مهمات به کشورهای هدف یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم در عرصه صنایع دفاعی بوده است که شاهد رشد حدود ۲.۴ برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ هستیم.

برنامه ۷: همکاری با شبکه همکاران، پیمانکاران بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان

سازماندهی و به‌کارگیری بیش از ۶۱۰۰ شرکت خصوصی و ایجاد ۸۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، همکاری با بیش از ۹۵۰ شرکت دانش‌بنیان و تولید ۱۴۰۴ محصول دانش‌بنیان و جلوگیری از خروج بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار ارز و استانداردسازی ۱۷۴ محصول راهبردی با ثبت رشد ۸۰ درصدی حجم همکاری، تأسیس «صندوق پژوهش و فناوری صنعت دفاعی» با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد ریال برای نخستین بار از اقدامات صورت گرفته در این برنامه است

برنامه ۸: سرریز توانمندی‌های صنعت دفاعی به بخش غیرنظامی

تولید قطعات گلوگاهی صنایع خودرویی شامل: (ECU/ABS انواع سنسورها/انژکتور/کیسه هوا/ باتری و...)، تولید نمونه اولیه دستگاه کامل لاپاروسکوپی، تولید دستگاه پلاسما استریلایزر، ساخت سکوهای دریایی، حوضچه‌های شناور، تولید انواع قطعات و مجموعه‌های گلوگاهی صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز از جمله اقداماتی است که با هدف کاهش آثار تحریم‌ها بر صنایع پیشرفته نظامی و غیرنظامی و جلوگیری از خروج ارز و ارزآوری برای کشور در وزارت دفاع پیگیری و اجرا شده است.

برنامه ۹: پاکسازی و مین‌زدایی اراضی آلوده
یکی از برنامه های وزارت دفاع، پاکسازی ۳۵۰۰ هکتار زمین آلوده به مین و مهمات جنگی با هدف کاهش حوادث ناشی از برخورد با مین و مواد منفجره به جامانده از دوران جنگ تحمیلی بوده است؛ به‌طوری که شاهد کاهش بیش از ۹۰ درصدی حوادث نسبت به ۵ سال گذشته هستیم.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.