چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
EN

اخبار عمومی

اخبار

با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزارشد؛ همایش دیپلماسی حج در جاکارتا

33
0

همایش «دیپلماسی حج » به همت مرکز اسلامی جاکارتا و دانشکده اصول دین دانشگاه شریف هدایت اندونزی با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، همایش « دیپلماسی حج» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان دانشگاه شریف هدایت اندونزی امروز در جاکارتا برگزارشد.

 

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در سخنرانی خود در این همایش با اشاره به برخی آیات قرآن کریم و سخنان امامین انقلاب اسلامی، بر اهمیت پرداختن به دیپلماسی حج تاکید کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب با تبیین مفهوم دیپلماسی حج، آن را یکی از بخش های  دیپلماسی مذهبی و شاخه ای از دیپلماسی فرهنگی دانست و هویت مشترک اسلامی، قلمرو گسترده تعامل مسلمانان بر اساس سنت و سیره معصومین(علیهم الاسلام)، مهربانی و صمیمت ایمانی، توجه به نقاط مشترک ، تسهیل روابط دیپلماتیک و قوانین ارتباطات اسلامی را از مهمترین مبانی دیپلماسی حج ذکر کرد.

 

 

 

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به برخی بایسته های دیپلماسی حج ، از جمله ارائه الگوی نوین به امت اسلامی از طریق کنگره بین المللی حج، رویکرد نخبگانی در دیپلماسی حج و لزوم توجه به خنثی سازی توطئه دشمنان در موضوع اسلامی هراسی، اشاره کرد و اهمیت بازخوانی و استفاده از تجارب گذشته را در دیپلماسی حج یادآور شد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کنگره عظیم حج را قدرت نرم اسلام خواند و ظرفیت‌های حج را بسیار بالا توصیف کرد.

 

برپایه این گزارش درآغاز این همایش ، رئیس دانشکده اصول دین دانشگاه شریف هدایت اندونزی هدف از برگزاری آن را تبیین علمی چگونگی بهره گیری از ظرفیت حج در مسیر دیپلماسی حج عنوان کرد.

 

بر پایه این گزارش، این همایش با سخنرانی چند تن از اساتید دانشکده اصول دین در باره اثرگذاری دیپلماسی حج ادامه یافت و سپس حجت الاسلام والمسلمین منصور میر احمدی معاون امور بین الملل بعثه مقام معظم رهبری گوشه ای از تجارب جمهوری اسلامی ایران را  در این زمینه بیان کرد.

 

 

 

وی با اشاره به تحول فکری پدیدآمده در موضوع حج پس از پیروزی انقلاب اسلامی با الهام از اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله)، برگزاری کنفرانس های  بین المللی در ایام حج با حضور حجاج و شخصیت های غیر ایرانی و برگزاری نشست ها و دیدارهای نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با مسئولان بعثه دیگر کشورها و شخصیت های مذهبی جهان اسلام را نمونه هایی از دیپلماسی حج ذکرکرد.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.