یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

تاکنون حدود یک میلیون زائر خارجی حج به سرزمین وحی اعزام شده‌اند

25
0

تاکنون فقط ۵۵ درصد زائران خارجی حج تمتع به سرزمین وحی اعزام شده‌اند.

 

گروه حج و زیارت خبرگزاری فارس؛ «۹۳۵ هزار و ۹۶۶ زائر خارجی حج تمتع پذیرش شده‌اند.» این را وزیر حج عربستان توفیق‌ا‌لربیعه می‌گوید.با سرعت گرفتن روند پذیرش زائران حج تمتع، عربستان فضا را برای حضور ۲.۵ میلیون زائر (۱.۸ میلیون زائر خارجی و‌۷۰۰ هزار زائر داخلی) آماده کرده است. معاون وزیر حج عربستان محمد بیجاوی می‌گوید که «در سال‌های آینده ۱۵ میلیون زائر حج خواهیم داشت.» این در حالی است که امسال برخی از کشورها سهمیه خود را تکمیل نکرده‌اند.

سال گذشته با وجود آمادگی سعودی‌ها برای تشرف ۲.۵ میلیون زائر، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر حاجی شدند؛ یعنی کاهش ۷۰۰ هزار نفری (به اندازه تعداد کل زائران ایرانی عمره در یک سال)!

در حالی که حدود ۲ هفته تا آغاز مناسک حج باقی مانده است، تازه حدود نیمی از زائران خارجی به سرزمین وحی رسیده‌اند. کمیته حج پاکستان اعلام کرده که «هزینه حج کم نشود، هر سال تعداد زائران کاهش می‌یابد.» پاکستان با حدود ۱۸۰ هزار زائر، پس از اندونزی بیشترین سهمیه حج را دارد.

 

مشکل گرانی حج نه تنها برای پاکستانی‌ها و برخی زائران بنگلادشی بلکه برای زائران ترکیه‌ای هم چالش ایجاد کرده است؛ تا جایی که برخی از آن‌ها که سال‌های گذشته مستطیع بودند، به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه سفر از تشرف به حج انصراف داده‌اند.

وزیر گردشگری عربستان احمد خطیب می‌گوید که «کیفیت خدمات در حج را افزایش داده‌ایم.» در مقابل رئیس سازمان امور دینی ترکیه علی ارباش با بیان اینکه حج لاکچری نیست، می‌گوید که «بسیاری حاضرند برای حاجی شدن خدمات کمتری دریافت کنند.»

کارشناسان زیارتی معتقدند که «عربستان برای توسعه فضای گردشگری نباید حج را در دسته سفرهای تفریحی تلقی کند.» همچنین برخی کشورها خواستار «دسته‌بندی‌ اعزام‌ها در گروه‌های قیمتی پایین» هستند. در چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی‌ها درصدد توسعه گردشگری و جذب توریست بیشتر هستند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.