جمعه 08 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

روزه، اطعام و صله رحم از مهم‎‌ترین مناسک عید غدیرخم است

18
0

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی، از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری، با اشاره به این که عید غدیرخم 54 مناسک دارد، گفت: روزه، اطعام، هدیه‌دادن و صله رحم از مهم‌ترین مناسک این عید بزرگ است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، مراسم جشن عید غدیر یکشنبه شب(سوم تیر) با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، جانشین سرپرست حجاج ایرانی در مدینه منوره برگزار شد. در این مراسم که در هتل «سکون» شهر مدینه برگزار شد، جمعی از دست‌اندرکاران بعثه مقام معظم رهبری و ستاد مدینه حج ۱۴۰۳ حضور داشتند.

 

این مراسم با تلاوت آرش سوری، قاری ممتاز و عضو کاروان قرآنی «نور» آغاز شد و آیت‌الله بوشهری ضمن سخنانی کوتاه در این مراسم عشق به اهل بیت(ع) را سرمایه بزرگ شیعیان دانست و ابراز امیدواری کرد که حب به اهل بیت(ع) روز به روز افزون‌تر شود.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزا محمدی نیز در سخنرانی خود به تبیین عظمت واقعه غدیر از دیدگاه قرآن و سنت پرداخت و گفت: حج نبی مکرم اسلام در سال دهم هجری قمری که ۲۵ ذی‌القعده آغاز و تا ۲۵ ذی‌الحجه طول کشید، نخستین و آخرین حج تمتع رسول الله(ص) بود. در طول این یک ماه ۳۰۰ آیه بر پیامبر(ص) نازل شد که تنها یک دهم آن مربوط به مناسک حج است و بقیه آیات ناظر بر مهم‌ترین رسالت پیامبر(ص) بود.

 

 

وی افزود: این آیات سرنوشت امت اسلام را رقم زد که از جمله این آیات، آیه ۶۷ سوره مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ _ اى پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد آرى خدا گروه کافران را هدایت نمى‌کند (۶۷)» بود که معروف به آیه تبلیغ است.

 

حجت‌الاسلام میرزامحمدی با اشاره به این که این آیه طی روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ذی‌الحجه بر پیامبر(ص) نازل شد، گفت: روز غدیر ۸۰ نام دارد که ۴۰ نام آن از سوی امام رضا(ع) اطلاق شده که از جمله آن یوم اکثار الصلاة علی محمد(ص) ـ روز زیاد درود فردستادن بر محمد(ص) است.

 

خطیب بعثه مقام معظم رهبری در پایان گفت: عید غدیر ۵۴ مناسک دارد که اطعام، روزه، هدیه دادن، صله رحم و...از جمله مناسک این عید بزرگ است.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.