ﺳﻪشنبه 12 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

توصیه های بهداشتی به زایران در روزهای پایانی موسم حج تمتع/ تفاوت خدمات درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت با دیگر کشورها

17
0
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشورمان توضیحاتی را در خصوص نحوه خدمات به حجاج ایرانی در موسم حج تمتع ارایه کرد و به قیاس آن با برخی کشورها پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ خدمات بهداشتی و درمانی یکی از مهمترین بخش هایی است که موجبات رفاه، آسایش و امنیت زایران را فراهم می آورد.
در همین خصوص مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همیشه در کنار زایران قرار دارد و روند خدمات رسانی را پیش از شروع موسم و با تایید استطاعت جسمی زایران آغاز و سپس در طول موسم نیز همراه با کاروان قرار دارد و به راه اندازی مراکز درمانی و مطب های پزشکی در طول موسم مبادرت می کند و هر لحظه کنار زایران قرار گرفته است.
آقای دکتر سید علی مرعشی رییس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در خصوص آخرین وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی گفت: همیشه بعد از ایام تشریق به دلیل خستگی ناشی از اعمال و مناسک و همچنین فشردگی جمعیت در طواف و ضمنا سرایت بالای بیماری هایی همانند سرماخوردگی ، شاهد افزایش مراجعات به درمانگاه و مطب ها هستیم که رفته رفته این دست بیماران هم بعد از ویزیت،دریافت دارو و استراحت بهبود می یابند.
وی با بیان اینکه زایران کشورمان کمتر به استراحت می پردازند، گفت: راه حل این بیماری ها نیز استراحت می باشد که به زایران توصیه می کنیم استراحت و خوردن مایعات گرم را مدنظر قرار دهند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره ویزیت زایران نیز گفت: امسال در طول موسم از ابتدا تا کنون(تا روز چهارشنبه) 387 هزار ویزیت در مجموع درمانگاهها و بیمارستان ها انجام گرفته است ؛ یعنی متوسط مراجعه هر زایر حدود 4 بار صورت گرفته که در برخی موارد زایرانی را داشته ایم که 16 بار مراجعه کرده و دارو دریافت نموده اند؛ البته این مراجعات جدای از مراجعه به جهت اندازه گیری قند خون یا فشار سنجی بوده است .
وی با بیان اینکه از ابتدای موسم تاکنون 168 بیمار به دلایل مختلف بستری بوده شده اند گفت: در حال حاضر 44 بیمار بستری در بیمارستان مکه و 25 بیمار بستری در بیمارستان های سعودی هستند.
مرعشی تصریح کرد: روند اعزام بیمارانی که می بایست به کشور بازگردند نیز در حال انجام است و تاکنون در 4 پرواز این افراد و همراهانشان را به کشور منتقل کرده ایم و ادامه درمان صورت گرفته است.
وی در خصوص خدمات رسانی در ایام تشریق نیز گفت: با توجه به گرمای شدید هوا و از طرفی اعمال و مناسکی که باید زایران در روزهای حضور در مشاعر مقدسه انجام می دادند، برنامه ریزی های مدونی را انجام دادیم و توصیه های ضروری بابت کاهش گرمازدگی را نیز در دستور کار قرار دادیم .
مرعشی تصریح کرد: امسال شرایط ما در مشاعر مقدسه به نسبت بسیاری کشورها که حتی زایر کمتری نسبت به کشورمان دارند، بهتربود و حتی خدمات صورت گرفته نسبت به سنوات قبل ارتقا بیشتری یافته و رضایتمندی زایران نیز در این رابطه مناسب بود.
وی با اشاره به اینکه مراجعات در روزهای بعد از ایام تشریق افزایش یافته است به زایران توصیه کرد که نکاتی همانند رعایت دستورالعمل های بهداشتی، شستشوی مکرر دست ها، استفاده از ماسک به ویژه در اماکن شلوغ، استراحت در موقع بیماری، حضور در اماکن زیارتی در ساعات عصرگاهی و شامگاه را مورد توجه قرار دهند.
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص سطح ارایه خدمات و مقایسه آن با دیگر کشورهای حاضر در موسم گفت: خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت بسیار گسترده تر و دقیق تر از کشورهای دیگر حاضر در موسم، انجام می گیرد.
وی افزود: برخی کشورها نیز خدمات درمانی به زایران خود ارایه می دهند اما خدمات درمانی آنها، همانند مرکز پزشکی حج و زیارت نمی باشد که از پیش از موسم تا انتهای آن همراه و کنار زایران باشند.
مرعشی توضیح داد: برخی کشورها فقط به داشتن خدمات درمانی محدود بسنده می کنند اما ما در اینجا در هتل ها و مناطق مطب های تخصصی و مختلفی داریم.
وی افزود: ویزیت، ارایه دارو، خدمات درمان سرپایی، بستری ، درمانگاه تزریقات ویژه بانوان، آزمایشگاه، سونوگرافی، خدمات دندانپزشکی ، پیگیری درمان در بیمارستان های سعودی و ..... را انجام می دهیم که بسیاری کشورها اصلا به این شکل خدماتی ارایه نمی دهند.
وی با بیان اینکه سلامت زایران برای ما حائز اهمیت می باشد گفت: امسال 389 نفر نیروی کادر درمان اعم از پزشک و پرستار و سایر نیروهای کادر را همراه داریم . همچنین کارشناسان بهداشت ما و محیطی از آشپزخانه ها و هتل ها بازدید می کنند و شناسنامه در این خصوص صادر می کنند تا خدمات را سنجیده و به بهترین نحوه به زایران ارایه دهند.
مرعشی درباره اپیلیکیشن حج و زیازت نیز گفت: در داخل اپیلیکیشن حج و زیارت یک بخش در خصوص خدمات پزشکی می باشد که زایران می توانند نظر دهند و انتقادات و پیشنهادات نیز مورد توجه قرار می گیرد.
وی تصریح کرد:با توجه به نظرات زایران و دست اندرکاران ذیربط در حج و زیارت و به اذعان همه خادمان ، خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت امسال روند مطلوبی را انجام داده و رضایت نسبی زایران را بدنبال داشته است.
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه به ازای هر 550 زایر یک پزشک مشغول فعالیت بوده است گفت: خدمات درمانی ما تا روز پایانی حضور زایران در کشور میزبان انجام می گیرد و بعد از پایان آخرین پرواز ، تیم پزشکی نیز از مدینه و مکه خروج می یابد.
وی تصریح کرد: امیدواریم زایران در زمان باقیمانده به رعایت دستوارلعمل های بهداشتی مبادرت کنند و همچنین در طول ساعات گرم به بیرون از هتل نروند و حضور در مسجد الحرام یا زیارت حرم نبوی را به ساعات عصرگاهی که از آفتاب و گرما کاسته می شود، موکول نمایند.
مرعشی در پایان اظهار کرد: همچنین به زایران توصیه می شود که حتما در زمان بازگشت به کشور در روزهای ابتدایی سعی کنند از دیده بوسی با دیگران پرهیز کنند تا خدایی ناکرده در صورت بیماری پنهان مشکلی حادث نشود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.